Літературні вікторини




ВІКТОРИНА «У СВІТІ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ»

Мета:            повторити й узагальнити вивчене протягом навчального
року, розвивати логічне мислення, кмітливість, допитли­вість, виховувати інтерес до літератури.
Тип уроку:      узагальнення й систематизації (бесіда).

Література кожного народу — це
найкраще дзеркало його життя
Іван Франко

ЗМІСТ РОБОТИ
I.  Вступне слово вчителя
1.  Повідомлення теми, завдань уроку.
2.  Обговорення епіграфа.

II. Літературні вікторини
Вгадай літературний твір (за початком, кінцівкою, за уривком, за пей-іажем, діалогом, ілюстраціями художника).

 За початком
1.  Зосталися три брати сиротами — ні батька, ні неньки. І дома нема нічого — ні хазяйства, ні хати. Ото пішли вони всі втрьох найматися (Казка «Названий батько»).
2.  Поміж запорожцями багато було характерників... (Переказ «Харак­терник Кравчина»).
3.  Гуси зовсім нічого не знали про це. Ще того самого ранку/ коли бать­ко мав гадку відвести Гриця до школи... (/. Франко «Грицева шкільна наука»).
4.  Настав Святий вечір. В Якимовій хаті кипіла робота. В печі тріщав вогонь та сичав борщ (М. Коцюбинський «Ялинка»).
5.                                Місяць яснесенький
         Промінь тихесенький
         Кинув до нас.
(Леся Українка «Колискова»).
6.  Це був чистий розбишака-халамидник (В. Винниченко «Федько-хала­мидник»),
7.  Перший підбіг до голуба Степанко. Він обережно взяв закривавле­ного птаха в долоні і відчув, як тріпалося в нього серце, а очі то за­плющувались, то знову розкривалися (Л. Смілянський «Лідер»).

За діалогом                                                                 '
1.    - А що, дядьку, як лучче жити: правдою чи неправдою?
— Е-е-е! Де ти тепер найшов правду? Нема тепер правди на світі. Те пер крізь одна кривда {Казка «Про правду і кривду»).
2.  — Де-де-де-де? — цокотіла грива гуска.
— Адже в школі був (/. Франко «Грицева шкільна наука»).
3.  — А що б ви дали?
   — Та вже не будемо торгуватись... Кажіть ціну (М. Коцюбинський «Ялинка»).
4.  — Мамо!
—  Ну?    
— У... у мене...
—  Що у тебе?
— У мене... (А. Тесленко «Школяр»).
5.  — Дай мені свою палицю!
—  Нащо тобі?
— Я теж хочу йти на той бік.
—  Куди?
— На той бік (В. Винниченко «Федько-халамидник»).
6.  — Хто його там годуватиме?                 .
—  Знайде собі.
— Не знайде... (Л. Смілянський «Лідер»).
7.  — Ну й линку добрав Маковей!
— Хіба можна такого хлопчину до линки?
— Тихоня духу його не боїться!
                                                            (В. Земляк «Тихоня»).
За пейзажем                                                                                       
1.  Поляна ця, подзьобана струхнявілими пеньками, викрутилася край осичняка, трохи на згірку. Ранньої весни вона перша вбиралася квітами, і хутко тут виганялась таки висока трава, що в ній, приліг­ши, лось міг сховатися до половини (Є. Гуцало «Лось»).
2.                І, неначе моря хвилі,
сніг, і сніг, і сніг...
Чеше вітер коси білі,
 розплітає їх...
                                                            (В. Сосюра «Зима»).
3.  Настала весна. Сніг зробився жовтий і брудний, а лід на річці такий, як вимочений цукор. Потім почали текти річечки по вулицях і стала
(парувати земля на сонечку (В. Винниченко «Федько-халамидник»).
4.   Ліс ще дрімає в передранішній тиші... Непорушно стоять дерева, загорнені у сутінь, рясно вкриті краплистою росою. Тихо навкруги, мертво (М. Коцюбинський. Уривок із казки «Хо»).
 5. Повивав холодний вітрець. З краю неба насувались білі, наче молоч­ні, хмари. Дорога була слизька, і сани йшли в затоки. (М. Коцюбинський «Ялинка»).

Вгадай письменника — автора літературного твору
1.   «Фарбований лис» (/. Франко).
2. «Сон», «На Великдень, на соломі...» (Т. Шевченко).
3. «Іван Богун» (Я. Качура).
 4. «Вірний» (М. Чабанівський).
5.  «Новолітування» {Б. Харчук).
6. «Салюти миру» (В. Симоненко).

Вгадай літературного героя (за портретом, діалогом, характеристикою)
1.  ... було літ дванадцять. Він був найстарший у сім'ї. Блакитні очі, бі­лявий (М. Коцюбинський «Ялинка». Василько).
2.  ... такий школярик гарнесенький був: сумирненький, соромливенький, млявенький, як дівчинка. Та ще ж такий чорнобривенький, білолиценький, носок невеличкий, щічки круглесенькі, ще й чубок кучерями (А. Тесленко «Школярик». Миколка).
3.  ... був син хазяїна того будинку, де вони жили. Це була дитина ніж­на, делікатна, смирна.... Чистенький, чепурненький (В. Винниченко «Федько-халамидник». Толя).
4.  ... Гуси побачили свойого недавнього поводатора зовсім у зміненім виді, у нових чобітках, у новім повстянім капелюшку і червонім ре­менем підперезаного... (/. Франко «Грицева шкільна наука». Гриць).
5.  Два хлопчики вийшли з лісу на берег і зупинились. Обидва плечис­ті, обидва з широкими, лагідними лицями, і схожі один на одного так, як маленький гриб-підберезник схожий на свого більшого сусіда {Є. Гуцало «Лось». Два брати).
6.  Це був тендітний, бліденький підліток, мало схожий на сільських хлопчаків, огрубілих, засмаглих, немов налаштованих до роботи (В. Земляк «Тихоня». Толя).
7.  Нікому в школі не розповідав... про своє горе, а тільки сидів собі тихо, ні до кого не говорив і не вибігав, як досі, на перервах гуляти (Л. Смілянський «Лідер». Чубарик).

Назви твір за його персонажами
1.  Степанко, голуб, батьки. («Лідер»)
2.  Ігор, Тимко. («Вірний»)
3. Петрик, Толя, старий, Маковей. («Тихоня»)
4.  Іван Богун, князь Ярема. («Іван Богун»)
5.  Федько, Спірка, Стьопка, Толя. («Федько-халамидник»)
6.  Прокіп, Миколка, учитель. («Школяр»)
7.  Яким, Василько. («Ялинка»)

Вгадай вірш за римами
1.  ... пору року — миттю око, дібров — дров (В. Бровченко «Два хлопчи­ки»).
2.  серпи — степи, зброю — бою (В. Бровченко «Бесіди з внучкою про хліб»),
3.  трави — величаво, ліси — роси (В. Симоненко «Грудочка землі»).
4.  за горами — копитами, громи — зими (В. Сосюра «Зима»). 
5. любить — губи, сад — аромат (В. Сосюра «Люблю весну»).
6. жала — пошкандибала, не спочивать — годувать (Т. Шевченко «Сон»),

Згадай назви літературних творів
•   що складаються з одного (двох, трьох) слів;
•  до складу яких входять власні імена;
•  до складу яких входять числа.

Розминка: теорія літератури
За одну хвилину кожна команда повинна дати найбільшу кількість правильних відповідей.
8 клас:
1.      Наука про художню літературу (літературознавство)
2.      Галузь літературознавства, що розглядає твори сучасних авторів, встановлює значення їх для життя народу, визначає плюси та мінуси цих творів (літературна критика)
3.      Опис зовнішності персонажа (портрет)
4.      Основне питання, яке висвітлює автор у творі (тема)
5.      Відтворення звуками людської мови крику птахів, тварин, звучання предметів (звуконаслідування)
6.      Перенесення рис живої особи на предмет чи явища (уособлення)
7.      Змалювання людей в образах тварин, предметів, явищ (алегорія)
8.      Поетичне перебільшення (гіпербола)
9.      Питальне речення, яке не вимагає відповіді (риторичне питання)
10.  Повторювана частина віршованого рядка, яка складається з одного наголошеного і одного чи двох ненаголошених складів (стопа)
11.  Двоскладова стопа з наголосом на першому складі (хорей)
12.  Трискладова стопа з наголосом на третьому складі (анапест)
13.  Невеликий алегоричний твір повчального характеру (байка)
14.  Рід літератури, в творах якого відображуються почуття, думки людей, викликані певними обставинами (лірика)
15.  Різке, глузливе висміювання негативних явищ суспільного життя або рис людського характеру (сатира)
16.  Та частина твору, де повідомляється про час, місце подій, про дійових осіб, взаємини між ними (експозиція)
17.  Зупинка голосу під час читання (пауза)
18.  Мова автора у п'єсі (ремарки)
19.  Драматичний твір, у якому висміюються і засуджуються недоліки та пороки суспільного життя й характерів людей (комедія)
20.  Невеликий обсягом сюжетний вірш гумористично-сатиричного змісту (співомовка)
9 клас:
1.      Твори ХІ-ХІІ ст.., хронологічний опис важливих історичних подій (літописи)
2.      Література, що висвітлює суперечку з приводу якогось важливого питання (полемічна)
3.      Побутові гумористичні сценки, котрі йшли як окремі невеличкі вистави в антрактах драми (інтермедія)
4.      Великий за обсягом ліро-епічний віршований твір, в якому зображені значні події та яскраві характери (поема)
5.      Жанр, у якому герої зображуються в зниженому тоні (бурлеск)
6.      Римування буває перехресне, паралельне та... (кільцеве)
7.      Двоскладова допоміжна стопа без наголосів (пірихій)
8.      Трискладова стопа з наголосом на першому складі (дактиль)
9.      Авторський відступ від розгортання сюжету, в якому письменник виявляє своє ставлення до героїв (ліричний)
10.  Форма комічного, добродушне висміювання (гумор)
11.  Ліро-епічний твір, у якому розповідається про події та персонажів героїчного, історичного або фантастичного характеру (балада)
12.  Центральна думка твору, його сенс (ідея)
13.  Збірка релігійних пісень зі Старого Завіту (псалтир)
14.  Незвичайна розстановка слів у реченні (інверсія)
15.  Прихована насмішка (іронія)
16.  Неримований вірш (білий)
17.  Твір, який складається з 2 самостійних частин, поєднаних між собою єдиним задумом (дилогія)
18.  Швидке створення твору «на очах» у слухачів (експромт)
19.  Момент найвищого напруження дії у творі (кульмінація)
20.  Авторське пояснення в тексті драматичного твору (ремарка)



Персоналії  
Ведучий ставить питання командам по черзі. За правильну відповідь команда отримує 3 бали. На обдумування відповіді – 1 хв.
8 клас
1. Ім'я цієї людини стоїть у першому ряду корифеїв українського дореволюційного театру. В українській літературі відомий під псевдонімом, складеним з імені батька та прізвища улюбленого героя з драми Т.Шевченка "Назар Стодоля" (І.Карпенко-Карий).
2. Я на гору круту, крем’яную
     Буду камінь важкий підіймать      І, несучи вагу ту страшную,      Буду пісню веселу співать.
Як очі її ніжно-карі…
Вона – у зірках, і у вербах вона,
І в кожному серця ударі… . ("Любіть Україну" В.Сосюра)
І, неоплаканий своїми,
В неволі, плачучи, умру.
І все з собою заберу,
Малого сліду не покину
На нашій славній Україні,
На нашій – не своїй землі. (Т.Шевченко "Мені однаково").
А зараз мертво
Лисніє холодом квадрат.
Іду. І поруч твердо
Крокує Честь – мій секундант. (Б.Олійник "Ринг")
То й мудрість би була своя.
А то залізете на небо:
"І ми не ми, і я не я,
І все те бачив, і все знаю,
Нема ні пекла, ані раю,
Немає й Бога, тілько я!" (Т.Шевченко "І мертвим, і живим…")
Кажуть, неначе воно золотеє?
Ні ж бо, не злотне: зрівнявши все злото,
Проти свободи воно лиш болото. (Г.Сковорода "De libertate" ("Про свободу")
Цариця небога,
Мов опеньок засушений,
Тонка, довгонога,
Та ще на лихо, сердешне,
Хита головою… (Т.Шевченко "Сон")
Святою, чистою красою,
І на лиці яріє знак
Любові, щирості, спокою.
Припасти лицем до сирої землі,
І так заридати, щоб зірки почули,
Щоб люди вжахнулись на сльози мої.
Хто з письменників жив за цим поетичним девізом, щодня долаючи фізичний біль? (Леся Українка)
3. Постать каменяра з молотом у руках - такий пам'ятник стоїть у Львові на могилі... Кому? (І.Франко)
4. Його мати за походженням була сербкою, хоча прізвище мала Локотош, що угорською мовою означає – "слюсар". Батько за походженням був француз, його прізвище мало навіть приставку "де". Дід письменника розповідав, що їхнє прізвище було українізоване писарем. Як тепер звучало прізвище українського письменника? (В.Сосюра)
5. Серед козацької старшини 17-18 століття було відомо кілька Гамалій, ватажків численних походів, гідних уславлення в літературних творах, та незважаючи на це письменник у своєму творі створив ще одного, свого Гамалію, учасника морського походу. Хто цей письменник? (Т.Шевченко).
6. Музичне запитання: прослухайте запис і вкажіть автора слів цієї пісні. (Б.Олійник «Пісня про матір»)
9 клас
1. Він покинув панський двір, службу й достаток, покинув товариство розумних та освічених людей, одним словом, покинув усе, що в житті дороге чоловікові, і пішов робити таку службу, яка йому в ту пору для загальної справи видавалася найкориснішою, пішов служити тій справі молитвою і словом. (І.Вишенський)
2. Він підніс українську літературу на рівень світової. Його вважають основоположником нової української літератури. (Т.Шевченко)
3. Ще за життя він став легендою. До Шевченка не було в Україні популярнішої за нього людини. Один з тих, чиє життя, прожите у повній відповідності між словом і ділом не менш цікаве й повчальне, ніж його твори. "Український Сократ" (Г.Сковорода)
4. Під розлогою вербою, що наполовину закриває селянську хату, стоїть струнка вродлива дівчина з відрами через плече. Біля неї у шанобливій позі чоловік в одязі чиновника, а з-за дерева виглядає якийсь дідуган. Вдалині - вишневі садки, луки, в'ється річка. Це опис одного з барельєфів на пам'ятнику ... Кому? (І. Котляревський)
5. Його повість стала першим і найпопулярнішим твором серед сентиментальних повістей. Вона була написана як аргумент того, що українською мовою можна описати глибокий і складний світ людських почуттів. Хто цей перший український прозаїк?  (Г.Квітка-Основ'яненко)
6. Музичне запитання: прослухайте запис і вкажіть автора слів цієї пісні. (Г.Сковорода "Всякому городу нрав і права")

Цитати
Ведучий по черзі пропонує командам цитати з вивчених творів. Необхідно назвати твір і його автора. На обдумування відповіді – 1 хв. За правильну відповідь команда отримує 3 бали (за неповну відповідь - 1 або 2 бали).
8 клас:
1. Для нас вона в світі єдина, одна,
2. В неволі виріс між чужими
3. То буде бій…

9 клас:
1. Якби ви вчились так, як треба,
2. Що є свобода? Добро в ній якеє?
3. ...обок його
.




Завдання для учнів
Віршування
1.      Визначити тип римування в уривку:
Вона так гарна, сяє так
(І. Франко "Моя любов")
2.      Визначити віршовий розмір уривка:
Хотіла б я вийти у чистеє поле!
(Леся Українка "Горить моє серце")
3.      Підібрати рими до слів:
Молитва –
Троянда –
Чернівці –
Школа –
Перпендикуляр –
4.      Визначити віршовий розмір уривка:
кожне слово
нашої мови
проспіване у Пісні
тож пісенними словами
з побратимами
у товаристві розмовляємо
(В.Голобородько "Наша мова")  
Правила складання сенкана
Сенкан – неримований вірш, що складається з п’яти рядків, мета якого – спонукати учня до розмірковування над темою.
1-й рядок – одне слово (іменник), у якому розкрита суть теми.
2-й рядок – опис теми, який складається з двох прикметників.
3-й рядок – визначає дію, пов’язану з темою (три дієслова).
4-й рядок – фраза (3-4 слова), яка виражає ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5-й рядок – одне слово, сутність теми, висновок.




Комментарии

Популярные сообщения из этого блога